Na jaře, když už nás omrzí běžkování, je jeden z našich prvních vícedenních výletů zaměřený na průzkum oblasti, vybrané pro Podzimní toulky. Většinou jezdíme na tandemu, letos jsme udělali výjimku a zvolili pěší variantu podpořenou veřejnou dopravou.

Úterý 26. dubna - Lednice

V Ústí n. Orl. nasedáme ráno po půl sedmé na osobák, v České Třebové po chvíli čekání (právě tak na kafe) nastupujeme do EC 273 Czardász. Jedna zastávka v Brně a už jsme v Břeclavi, není ještě ani devět hodin. Záměrně jsme si vybrali místenky do jednoho ze tří vagónu s oddělením pro kola, je tu pět háků na jejich zavěšení, ale jsou prázdné. Přesto bychom asi s tandemem měli smůlu. Není to náhodou diskriminace :-)?!? Pár kroků z nádraží a jsme na autobusáku a za chvíli už vystupujeme na zastávce Apollo na břehu Mlýnského rybníka.

Je poměrně chladno, ale slunečno, procházíme po turistických nebo cyklotrasách podstatně bujnější zelení, než jaká je u nás v podhůří. Na trase máme některé ze salet - jsou to drobné stavby zasazené do přírodního prostředí. Lichtenštejnové je nechali postavit v 18. století pro kratochvíle šlechty - Apollonovův chrám, Nový dvůr a Tři grácie, cestou od lednického zámku pak ještě Minaret, Akvadukt a poněkud zašlá Maurská vodárna. V Lednici si dopřejeme skvělý oběd U korunky (můžeme doporučit), teprve pak míříme do rozkvetlé zahrady obklopující zámek. K Minaretu trochu bloudíme, času ale máme dost, navíc teď už krásně hřeje sluníčko. Odpoledne pak pokračujeme autobusem do Pavlova, dvě noci strávíme v zařízení, kde budeme spát při letošních toulkách.

Deštivá středa v Modrých horách

Opět autobusem ze zastávky jen pár kroků od penzionu a s přestupem v Milovicích - před devátou jsme ve Velkých Pavlovicích. Od rána ale mírně prší a je pěkná kosa, takové klima jsme si na jižní Moravě koncem dubna rozhodně nepředstavovali :-). Zapadneme do místního informačního centra, trochu se ohřát a nabrat rozumy, projdeme se městem (s vypůjčeným deštníkem) a rozhodneme se pro časný oběd. Déšť mezitím ustal, můžeme vyrazit - rozhledna Slunečná na stejnojmenném vrchu, Bořetice, rozhledna na Kraví hoře, Němčičky a návrat do Pavlovic. Mezi tím zeleň, vinice, trasy jsou pečlivě značené buď jako cyklo, turistické nebo poznávací s řadou informací na panelech.

Čtvrtek - Mikulov a Valtice

Ráno nás budí nádherný východ slunce nad Dolní Novomlýnskou nádrží, krásně azuro bude především dopoledne. Už před sedmou opouštíme ubytování a autobusem míříme do Mikulova. Snídaně poblíž náměstí, IC a vydáváme se na pěší okruh - zámek, Svatý kopeček, přírodní rezervace Turold, Kozí hrádek a zpět do centra. Rychlý oběd nedaleko nádraží a přesun vlakem do Valtic. Tady nás zajímá především další saleta - Kolonáda na Rajstně, projdeme město a vystoupáme na návrší nad ním k další zajímavé stavbě. Teď je už oblačno, ale příjemně.

Na závěr ještě cukrárna na náměstí a přesun vlakem do Břeclavi. Do města už se nám moc nechce, volíme proti původnímu plánu dřívější odjezd. Vlak je ale zpožděný, odjíždíme před pátou hodinou - RJ 78 Johann Strauss nás doveze opět do České Třebové, závěr cesty si trochu komplikujeme. Místo hodinového čekání na osobák do Ústí volíme autobus. Nebyl to zrovna šťastný nápad, nezískali jsme ani minutu času - autobus se vleče snad třicítkou, zastavuje u každé meze, objíždí celou Třebovou i Ústí a k vlakovému nádraží, kde máme auto, nás stejně nedoveze. A tak, jestli si myslíte, že jsem si tentokrát při třídenní pěší turistice nepořídila výron kotníku, jak je v poslední době mým zvykem, mýlíte se. Pořídila - na autobusáku v Ústí. A dost nepříjemný, výjimečně druhý den navštěvuji chirurgii i rentgen, zlomené to ale naštěstí není.

Přesto hodnotím výlet jako vydařený, stejně se tam na tadnemu někdy vydáme :-). Cesta vlakem bude asi trochu zdlouhavější než v úterý nebo ve čtvrtek, ale nádherná krajina, úžasné trasy po signálkách nebo mezi vinicemi rozhodně stojí za to!