Strážovské vrchy, Povážský Inovec, Nitranská pahorkatina, Tribeč, města Topolčany, Bánovce n. Bebravou, Bojnice, Prievidza, Partizánské a Nitra - takhle rozsáhlá je nabídka letošního Bohoušova zájezdu za poznáním Slovenska. Na cestu se vydáváme autobusem ve středu 27. září v 00.15 hod. z Rychnova, čtyři dny křižujeme celou oblast, v neděli cestou domů zastávka v Trnavě. Bydlíme v bungalovech v Duchonce nedaleko Topolčan.

Středa 27. září

Sotva se ubytujeme, vydáváme se hned na trasu. Zaujal nás blízký Topolčianský hrad, a tak trochu z Bohoušovy naplánované trasy odbočujeme. Lesní cesta, brod a pěkný krpál po kořenech (trochu jsem brblala, to není ideální terén pro tandem :-)), ale hrad rozhodně stojí za shlédnutí. Rozsáhlá zřícenina středověkého hradu ze 13. století je dobře udržovaná, pod hradem hospoda - příjemný začátek výletu. Následuje úžasný sjezd, teď už po slušném asfaltu, zastavujeme se až v obci Jacovce u zajímavého moderního kostela.

Topolčany - další zastávka, tady procházíme centrum města, fotíme, i kávička byla. A zpět do ubytování vybral Karel trasu přes Malé a Velké Bedzany a Tvrdomestice do Prašic, odkud je to na Duchonku už jen kousek, jen trochu do kopce. Silničky, polní cesty, příjemné počasí...

Čtvrtek 28. září

Chladným ránem se vydáváme po lesních cestách úbočím Povážského Inovce přes Kulháň a Dubodiel do Trenčianského Jastrabie. Bohoušovu velkorysou trasu si trochu zkracujeme a míříme nejbližší cestou do Bánovců n. Bebravou. Tady poobědváme a už po trase přes Malé a Velké Chlevany, Otrhánky a Pochabany míříme zpět do ubytování. Závěr cesty je přírodní - dvě krásné vodní nádrže, lesní cesty...

Pátek 29. září

Dnes využijeme možnost přiblížení autobusem. Tandem vykládáme společně s většinou cyklistů až v obci Nitranské Rudno. Nejprve stoupáme jižním úbočím Strážovských vrchů a sjíždíme k lázeňskému městu Bojnice s atraktivním zámkem. Původně dřevěný hrad ze 13. století byl postupně přestavován - nejprve na kamenný hrad, pak gotický zámek, dnešní novogotická podoba vznikla na přelomu 19. a 20. století. Pořizujeme fotky, svačíme a po kafi v kavárně v centru pokračujeme přes Prievidzu a Nováky do Chalmové, kde je termální koupaliště. Někteří testují jeho vnitřní bazén, my pokračujeme do Partizánského, kde tandem nakládáme.

Sobota 30. září

Cílem dnešní trasy je především Nitra. Na cestu se vydáváme opět z Duchonky, dnes je to na čelenku pod přilbu i "dlouhé" rukavice, je pěkně chladné ráno. Profrčíme trasu do Topolčan. Přes Solčany, Nitranskou Stredu, Kovarce a Lefantovce (v jedné z vesniček výborný burčák :-)) míříme do Nitry. Přijíždíme sem po polní cestě přes Zobor. V centru města je jarmark, procházíme ulicemi k hradu a pak k řece. Proti proudu Nitry pak přes Lužianky, Zbehy a další obce míříme do Šurianek, kde naposledy nakládáme - cyklistická část výletu končí.

Neděle 1. října

Na zpáteční cestě domů zastavuje autobus v Trnavě - krásné město procházíme po reprezentativní pěší zóně, fotíme zajímavé stavby - radnici, kostel sv. Mikuláše, katedrálu sv. Jana Křtitele, zachované částí zděného opevnění. Posedíme na venkovní zahrádce kavárny a pak nás čeká už jen cesta domů.

Výlet se opět vydařil, přálo nám i počasí, které se letos v září zatím moc nepředvedlo. Jak to ten Bohouš dělá :-). A už se těšíme na příští rok k Dunaji!

Fotogalerie: Slovensko 2017tradičně dokonalá galerie (fotil Pepa a Pavel)