V úterý před půlnocí, v době, kdy se spořádaní lidé ukládají ke spánku (pokud už nespí :-)), jsme se vydali na tandemu na cestu. Kam? Na blízké autobusové nádraží, tandem naložili společně s dalšími koly na vlek za autobus a vyrazili. Slatina n. Zdob., Vamberk, Hradec Králové - na vleku postupně přibývala kola, natěšení turisté pospávali na pohodlných sedačkách a autobus mířil na východ. Po deváté hodině ráno zastavil u hotelu Studnička v Námestove - tady totiž budeme čtyři následující noci spát a ve dne poznávat okolí. A taky dobře jíst a večer se společně bavit, možná si i zazpíváme, zatančíme… :-)

Středa 28. 9. - tandem zlobí

Rychle se ubytováváme v příjemných pokojích s výhledem na hladinu blízké Oravské přehrady a vrcholky Západních Tater a vyrážíme. Pěšáky přiblíží autobus k nejvyššímu vrcholu Oravských Beskyd - Babia hora (1723 m n. m.), která je pro dnešek jejich cílem. My společně s ostatními cyklisty projíždíme Námestovem a blízkými obcemi - Rabča, Oravská Polhora, pak stoupáme k hotelu Biela Farma a po lesních cestách výš až k chatě Pílsko. Následuje příjemný sjezd a vesnice Oravské Veselé a Mútné. Tady někde začalo naše odpolední drama. Ze středu zadního kola se při jízdě ozývají nepříjemné zvuky, cvakání a křápání nebere konce. Jak to vyřešit? Počkat na autobus a tandem naložit? Volíme další alternativu - bez prodlení spěcháme do Námestova, kde najdeme cykloprodejnu s opravnou, ale je už pozdě - zavírají. Přesto, že jsme měli problémy s tandemem, byla dnešní trasa nejdelší, ujeli jsme 85 km.

Čtvrtek 29. 9. - sólo pro dvojbicykel a podvečerní Magorka

Zatímco se ostatní vydávají na naplánované trasy, my už před devátou hodinou vyčkáváme v místním obchodním domě Klinec před prodejnou, mladý prodavač otvírá sice o chvíli později, ale pak už celkem ochotně spolupracuje na uzdravení našeho tandemu. Zatímco si v blízké cukrárně vypiju kafe a marně se pokoušíme najít infocentrum, opraví, co je třeba (vymění kuličky v ložisku a kónusy) a můžeme vyrazit. Místo kvalifikované síly v informačním centru nám celkem zasvěceně poradila servírka v blízkém fitnessu, a tak se vydáváme za lidovou architekturou a hlavním cílem je rozhledna na vrchu Magurka (1107 m n. m.) nad Oravskou přehradou.

Projíždíme Lokcu, Babín a Hruštín, vyšlápneme na sedlo Príslop a parádním sjezdem frčíme do Oravského Podzámku. Fotíme hrad, další naše cesta sleduje tok řeky Oravy obcemi Dolná a Horná Lehota, Dlhá nad Oravou, Krivá a Podbiel s možstvím půvabných a zachovalých venkovských stavení. Přes Tvrdošín pak míříme k hrázi přehrady a hledáme cestu na vrchol Magurky, abychom nejeli stejnou trasou nahoru a pak zase dolů. Turistická červená se neukázala jako nejvhodnější volba, brzo se ztrácí v pastvině, vracíme se. Další pokus taky nevyšel, doporučená cesta mizí pro změnu mezi chatami na břehu přehrady. Karlovi nezbude, než se smířit s tím, že nahoru i dolů vede pro nás jediná cesta. A tak stoupáme a stoupáme - většinou mírně, střídavě tandem tlačíme nebo jedeme. S přibývající nadmořskou výškou se nabízejí krásné výhledy na přehradu, Slaninský ostrov, vzdálené vrcholky hor, jen vrchol kopce s rozhlednou pořád nikde. Ale vydrželi jsme a dočkali se. Bylo sice už čtvrt na sedm, šeřilo se, rozhledna byla opravdu nepřístupná, ale nevzdali jsme to. Jen jsme kopec přejmenovali :-). Dolů sjíždíme už skoro potmě, je taky pěkná kosa, na silnici zapínáme blikačku i přední světlo a po sedmé hodině, když už ostatní spokojeně večeří, přijíždíme do hotelu. Computer ukazuje 82 km.

Pátek 30. 9. - polská romantika

Ráno nakládáme tandem a autobusem míříme na polskou stranu. Cílem je Zakopané. Abychom si ho dostatečně užili, vystupujeme až v Tatranské Bukovině a do známého střediska sjíždíme příjemným dlouhým sjezdem. Projíždíme Zakopané a pak nás čeká terénní vložka. Droga pod Reglami je zajímavá a romantická s krásnými výhledy do kraje, ale … Možná pro pěší turisty nebo horské kolo. Po nějakém čase se vzdáváme a míříme k blízké silnici, pokračují jen ti otrlejší v čele s Bohoušem. Chocholowskou dolinu si ale ujít nenecháme, společně s Evou a Zdeňkem zvolna stoupáme nejprve po asfaltu, pak po prašných a kamenitých cestách k nádherným výhledům. Vracíme se stejnou cestou zase na silnici, ještě rychlá oprava defektu u Zdeňkova kola a pak už bez zastávky frčíme přes Witów a Chocholow do Suché Hory, abychom stihli autobus o půl šesté. Od dopoledne jsme na tandemu ujeli 60 km.

Sobota 1. října - pěší túra v Roháčích

Pěšáci mají na dnešek naplánovanou túru v nejkrásnějších slovenských horách. A tak není divu, že i řada cyklistů nechá kola odpočívat. Autobus nás doveze do Zverovky, která je výchozím místem pro řadu atraktivních túr. My volíme Roháčská plesa, Karel ale v půlce cesty ještě narychlo mění plán a "vyběhne si" do Smutného sedla a dál na Tri kopy. Říjnová sobota v Roháčích je mimořádně teplá a slunečná, tomu odpovídá i množství turistů, potkáváme Slováky, Čechy i Poláky. Ani se nám nechce domů :-).

Neděle 2. října - jedeme domů!

Ještě před odjezdem využíváme nabídky vedení hotelu a necháme se povozit v motorovém člunu na hladině Oravské přehrady. A pak už jen cesta autobusem - nejprve podél Oravy, následuje Váh a pak zamíříme na hranice, poobědváme v Dalskabátech u Olomouce a to už je opravdu konec dalšího vydařeného zájezdu v Bohoušově režii :-).

A ještě odkazy na další skvěle zpracované galerie, kde je k vidění třeba Oravský hrad a skanzen ve Zverovce, Slaninský ostrov a ještě fotky z pěších túr.